Thursday, July 05, 2012

SYABAS Kepada Jaja Hasymi Kerana Berani



Aunty terpanggil untuk memilih profil wanita ini yang merupakan salah seorang friend dalam facebook Aunty Umairah dan juga Aunty Umairah Fan Club. Apa yang beliau tulis dalam Wallnya Aunty jadikan entry post dalam The Voice Of Aunty Umairah untuk kali ini. Semoga sikap dan keperihatinan beliau terhadap haiwan jalanan menjadi ikutan dan contoh kepada semua. SYABAS kepada Jaja Hasymi kerana berani mengambil tanggungjawab.

"Sabtu (2/7/12) 9.00pm

Lokasi : Bandar Sunway, Seberang Jaya, P.Pinang"

Aku ke Domino's utk beli pizza sempena family gathering. sebelum ke Domino's, aku p amek duit dulu kat ATM berdekatan. Otw ke Domino's, aku ternampak si kecik nih kat depan satu restoran...seorang pelanggan keluar, dengan selamba menguis si kecik dengan kaki...tergolek si kecik... Aku tergamam... "ehh...idop lg ker dah mati budak kecik tuh...?" Terus aku terpa ke arah dia....aku tengok dia berusaha untuk bangun... "Ya Allah...hidup lg rupanya...." tanpa lengah aku terus pegang & belek si kecik.... Saat mata terpandang wajah si kecik, hati aku bagai dirobek.... "Ya Allah...kenapa dengan ko nih kecik....? apa dah jd nih...?" Sebelah mata tertutup dek sakit mata...sebelah lg penuh taik mata...hidung hampir tersumbat...mulut senget....lidah terjelir...lidah hitam, bernanah & baunya...MasyaAllah...macam bangkai...!! Comotnya..jgn cakaplah...mcm dah sebulan x di bersihkan... Tanpa berfikir panjang aku terus letakkan dia dalam kereta.. Pada ketika aku membelek si kecik, satu couple lalu di sebelah aku...yg si awek tuh tgk aku sambil mencebik & buat muka ala2 geli.... hurrrmm.....lantaklahh...ada aku kisah...? 


Selesai urusan di Domino's, aku trus balik ke rumah... sampai dirumah, aku diamkan tentang penemuan si kecik...takut Mr. Hubby marah sebab dah ramai kat umah tuh... Bila semua tetamu dah balik, barulah aku ceritakan pada Hubby.... Alhamdulillah...dia x marah... aku pun, apa lg...trus sinsing lengan memproses si kecik... aku suapkan dia susu....Alhamdulillah....dia boleh telan susu tu walaupun banyak gak yg tumpah.... bila aku buka mulut dia, rupanya lelangit dia penuh dengan kuping....lelangit dia bengkak...atas lidah pun sama...banyak kuping yg dah hitam.... Ya Allah....nak menangis aku tgk keadaan si kecik... Ya Allah...macamana la dia makan selama nih...? dah berapa hari agaknya dia x makan....?? patut la dia kurus sangat...tinggal tulang ngan kulit jerr... tp, sebaik tangan aku sentuh dia, dia terus purrr....manjanya kamu si kecik.... xpe kecik...mama akan cuba sedaya upaya utk jaga kecik yerrr....kecik kuatkan semangat yerrr... 


Malam tu jugak aku bersihkan lidah, mata & muka si kecik....biar nampak muka sket... Hubby suruh aku bawa si kecik ke klinik... Ahad pg, aku jenguk si kecik dalam sangkar....aku suap lg susu, air suam & sedikit wet food yg dah aku bancuh supaya senang di masukkan ke dalam syringe... Alhamdulillah...si kecik dah boleh telan makanan & susu... pg tu, lepas bersihkan dia, aku & huby hantar si kecik ke Klinik Haiwan Hazlim.... Doc syak dia dilanggar....sebab tu rahang dia lari... hurrmmm.... kesiannya kamu kecik... Sabar yer sayang... 


Kelmarin... 4/7/12 (Rabu)... Aku ke klinik menjenguk si kecik.... kebetulan doc xde...customer pun x ramai.. sambil bersembang dengan pembantu klinik, aku amek peluang utk membersihkan si kecik...Alhamdulillah....keadaan dia semakin baik...cuma masih comot! bau pun dah x sebusuk masa aku mula2 jumpa dia aritu... & yg paling menggembirakan aku...si kecik dah boleh makan wet food sendiri...tanpa perlu disuap!! Ya Allah...hepinya aku.....!!! Terima kasih Ya Allah... Syukur...Alhamdulillah... Isnin depan aku akan bawa si kecik balik ke rumah... :) sabar yer kecik....nanti kita jumpa lg yerrr... Kengkawan...tolong doakan si kecik suyapa cepat sembuh yerrr.... Tq semua....