Friday, April 20, 2012

Haiwan Di Dalam Islam

Penyusun : Hafiz Firdaus Abdullah

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan laporan akhbar berkenaan seekor harimau yang dipotong-potong badannya kepada beberapa bahagian dan disimpan di dalam peti sejuk. Selain itu terdapat juga laporan berkenaan seekor anjing dan kucing peliharaan yang tidak dijaga oleh tuan masing-masing sehingga kedua-dua makhluk Allah tersebut diserangi dengan penyakit yang parah.

Apabila menyentuh tentang hal ehwal kebajikan haiwan, nampak seolah-olah hanya golongan bukan Islam yang memberi tumpuan kepadanya. Tumpuan umat Islam amat minimum, malah mungkin mendekati nilai sifar. Sebenarnya ajaran Islam tetap memberi tumpuan kepada hal ehwal kebajikan haiwan. Mereka semuanya adalah makhluk Allah sepertimana firman-Nya:

خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَيْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِي الأَرْضِ رَوَاسِيَ أَنْ تَمِيدَ بِكُمْ وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ
وَأَنزَلْنَا مِنْ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ.

Dia (Allah) menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu; dan Dia biakkan padanya pelbagai jenis binatang. Dan Kami menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat. [Luqman 31:10]

Terdapat beberapa hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang memberi perhatian khusus kepada hal ehwal kebajikan haiwan. Hadis-hadis tersebut menjanjikan ganjaran yang besar kepada sesiapa yang menjaga kebajikan haiwan dan ancaman yang berat bagi sesiapa yang meremehkannya. Antaranya ialah apa yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah radhiallahu 'anh bahawa baginda bersabda:

بَيْنَمَا كَلْبٌ يُطِيفُ بِرَكِيَّةٍ كَادَ يَقْتُلُهُ الْعَطَشُ إِذْ رَأَتْهُ بَغِيٌّ مِنْ بَغَايَا بَنِي إِسْرَائِيلَ فَنَزَعَتْ مُوقَهَا
فَسَقَتْهُ فَغُفِرَ لَهَا بِهِ.

Ketika seekor anjing berpusing mengelilingi sebuah perigi dan hampir mati kerana dahaga, seorang pelacur daripada suku Bani Israil melihatnya. Lalu dia menanggalkan kasutnya dan memberi anjing tersebut minum dengannya. Maka Allah mengampunkan dia kerana perbuatannya itu. [Shahih al-Bukhari – no: 3467]

Pada satu ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melintasi seekor unta yang kelihatan kempis perutnya kerana kelaparan. Lalu baginda bersabda:

اتَّقُوا اللَّهَ فِي هَذِهِ الْبَهَائِمِ الْمُعْجَمَةِ فَارْكَبُوهَا صَالِحَةً وَكُلُوهَا صَالِحَةً.

Bertaqwalah kepada Allah terhadap haiwan-haiwan yang bisu ini. Tunggangilah ia dengan baik dan berilah ia makan dengan baik. [Dikeluarkan oleh Abu Daud dan disahihkan oleh al-Albani dalam Silsilah al-Ahadits al-Shahihah – no: 23]

Dalam sebuah hadis yang lain Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallammemberi amaran:

دَخَلَتْ امْرَأَةٌ النَّارَ فِي هِرَّةٍ رَبَطَتْهَا فَلَمْ تُطْعِمْهَا وَلَمْ تَدَعْهَا تَأْكُلُ مِنْ خَشَاشِ الأَرْضِ.

Seorang wanita memasuki neraka disebabkan seekor kucing yang diikatnya. Dia tidak memberinya makan mahupun membebaskannya untuk makan serangga di tanah. [Shahih al-Bukhari – no: 3318]
Menjaga kebajikan haiwan tidak sekadar pada masa hidup mereka, tetapi juga pada saat kita akan menyembelih mereka. Sudah menjadi salah satu daripada adab menyembelih untuk menggunakan pisau yang tajam agar haiwan tersebut dapat melaluinya dengan mudah. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ. فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْحَ
وَلْيُحِدَّ أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُ فَلْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ.

Sesungguhnya Allah mewajibkan ihsan ke atas setiap sesuatu. Maka apabila kamu membunuh maka perbaikilah cara membunuh dan apabila kamu menyembelih maka perbaikilah cara sembelihan. Hendaklah salah seorang daripada kamu mengasah pisaunya dan biarkan haiwan sembelihan mati tanpa terseksa. [Shahih Muslim – no: 1955]

Berdasarkan pesanan Rasulullah: “Sesungguhnya Allah mewajibkan ihsan ke atas setiap sesuatu”, para sahabat dan umat Islam generasi awal sentiasa mengambil berat tentang hal ehwal kebajikan haiwan. Ini kerana ia termasuk dalam keumuman sifat ihsan yang bermaksud kebaikan yang melebihi kebiasaan. Sayang sekali kewajipan bersifatihsan ini jarang-jarang diperhatikan oleh umat Islam masa kini dalam pelbagai sudut kehidupan mereka, termasuklah dalam kes hal ehwal kebajikan haiwan.

Syaikh Nashr al-Din al-Albani rahimahullah menegaskan hakikat ini setelah mengemukakan beberapa hadis tentang kebajikan haiwan: Inilah sebahagian daripada riwayat yang sempat aku temui sehingga sekarang. Ia menunjukkan perhatian besar yang diberikan oleh umat Islam generasi awal hasil bimbingan Nabi shallallahu 'alaihi wasallamtentang penjagaan haiwan. Pada hakikatnya (apa yang saya kemukakan) hanyalah setitik daripada lautan yang luas. Ini semua menjelaskan bahawa Islamlah yang sebenarnya menggariskan asas penjagaan haiwan kepada manusia. Ini berbeza dengan sangkaan sebahagian orang yang jahil terhadap Islam bahawa kononnya asas penjagaan haiwan berasal daripada orang kafir. Yang benar ia adalah adab yang diambil guna daripada generasi umat Islam yang awal…… [Silsilah al-Ahadits al-Shahihah (Maktabah al-Ma‘arif, Riyadh, 1995), jld. 1, ms. 69]

Berdasarkan ayat al-Qur’an dan hadis di atas, hendaklah kita semua berusaha untuk memberi perhatian kepada hal ehwal kebajikan haiwan. Perhatian tersebut hendaklah dicurahkan kepada seluruh haiwan secara umum dan bukannya sekadar kucing kesayangan yang dipelihara di belakang rumah. Anjing dan khinzir tidak terkecuali daripada tuntutan ini. Sekalipun di satu sisi mereka dikategorikan sebagai najis berat, di sisi lain mereka tetap adalah makhluk Allah yang berhak menjalani kehidupan tersendiri sepertimana haiwan-haiwan lain. Adapun hukum-hukum khusus berkenaan anjing dan khinzir, sila rujukan artikel saya dalam buku Himpunan Risalah Dalam Beberapa Persoalan Ummah, Buku 3 & 4 terbitan Jahabersa, Johor Bahru.

Pada kesempatan ini, ingin saya minta pihak-pihak yang memiliki kuasa agar menggubal undang-undang yang lebih terperinci berkenaan hal ehwal kebajikan haiwan. Hukuman yang lebih berat hendaklah disediakan kepada sesiapa yang didapati bersalah bertindak zalim kepada haiwan. Di samping itu masyarakat, terutamanya kita umat Islam, hendaklah memainkan peranan yang lebih aktif apabila berhadapan dengan kes-kes yang melibatkan kebajikan haiwan.